Údržba klimatizací
Komponent AC | Interval výměny | Doporučení a poznámky |
Kompresor | Není stanoven | Kompresor patří mezi nejdražší součásti okruhu, je proto několikrát jištěn proti poškození. K jeho výměně dochází zpravidla po havárii nebo pokud přestane být funkční! Je-li poškozen, je nutné také vyměnit vysoušeč + chladivo + těsnění! |
Kondenzátor | Není stanoven | Většinou dochází k výměně kondenzátoru po havárii - čelní náraz, případně vlivem stáří, teplotních změn a otřesů dochází k poruše těsnosti systému. |
Vysoušecí filtr | 1x za 2-3 roky a vždy, pokud je okruh otevřen! | Preventivní výměna vysoušeče - zachování funkčnosti okruhu, ochrana drahých komponentů před poškozením (voda + chladivo + olej = agresivní kyselina)! Otevření okruhu má za následek znehodnocení vysoušeče - nefunkční absorpce vlhkosti a funkce filtrace. Okruh AC nepracuje správně! Spolu s vysoušečem je nutné vyměnit chladivo, těsnění a olej! Montuje se jako poslední díl do systému AC!! |
Akumulátor | 1x za 2-3 roky a vždy, pokud je okruh otevřen! | Preventivní výměna akumulátoru, poslední ochrana kompresoru před poškozením (voda + chladivo + olej = agresivní kyselina)! Otevření okruhu má za následek znehodnocení akumulátoru - nefunkční absorpce vlhkosti a funkce filtrace. Okruh AC nepracuje správně! Spolu s akumulátorem je nutné vyměnit chladivo, těsnění a olej! Montuje se jako poslední díl do systému AC!! |
Expanzní ventil | Není stanoven | Reguluje správné naplnění výparníku chladivem, řídí tlak a průtok chladiva v součinnosti s výparníkem. Valeo doporučuje výměnu expanzního ventilu vždy při poškození kondenzátoru, výparníku, kompresoru nebo nebo preventivně spolu s výměnou vysoušeče! |
Škrticí tryska | Není stanoven | Mění tlak a průtok chladiva s konstantním odporem v součinnosti s výparníkem. Valeo dodporučuje výměnu pevného ventilu ( škrticí trysky) vždy při poškození kondenzátoru, výparníku, kompresoru nebo nebo preventivně spolu s výměnou akumulátoru! |
Výparník | Není stanoven | Výměna kondenzátoru - většinou po havárii, případně vlivem stáří, teplotních změn a otřesů dojde k poruše těsnosti systému. |
Tlakový spínač | Není stanoven | Valeo doporučuje pravidelnou kontrolu spínače - ochrana kompresoru. |
Sonda výparníku | Není stanoven | Valeo doporučuje pravidelnou kontrolu sondy - ochrana kompresoru. |
Chladivo R 134a | Každé 2-3 roky, kontrola 1x za rok nebo při otevření AC okruhu | Nesmí se mísit s R 12, spolu s vodou - silně korozivní látka, poškození dílů AC ( kompresoru, expanzního ventilu ), každé chladivo - specifický olej, AC ještě může správně fungovat, pokud únik chladiva není větší než 10% předepsaněho množství! |
Kompresorový olej PAG | při výměně chladiva | Maže pohyblivé části v systému AC, především kompresor, ale také expanzní ventil. Chrání před korozí ostatní kovové komponenty. Je vyráběn v několika viskózních třídách (ISO 46,100, 125, 130). |
Kabinový filtr pevných částic | 15000 km / 1 rok | Zachytí spolehlivě pevné částice do velikosti 1 µm. Neprovedená výměna kabinového filtru = snížení účinnosti AC, špatné proudění vzduchu do kabiny, "nečistý vzduch" ( v kabině je cca 5x horší kvalita vzduchu než venku )?! Dlouhodobý výskyt vody-plísní, hub, bakterií! Velmi odolný proti náporu vody. |
Kabinový filtr kombinovaný s aktivním uhlíkem | 15000 km / 1 rok | Zachytí nejen pevné částice, ale i plyny ( CO, CO2, H2S, SO2, Ozon, petrolej, čpavek, NO, NO2 (nový filtr pohltí až 80% těchto uvedených látek, obsažených především ve výfukových plynech - dieselových vozidel) |
CLIM PUR | Vždy při výměně kabinového filtru. | Spray určený k údržbě vzduchu AC okruhu, zlepšení kvality vzduchu vháněného do kabiny, likvidaci plísní, hub i bakterií a dlouhodobé prevenci před jejich možnou tvorbou. |
BIO CLIP | 1 x ročně | Antiseptická směs, regulující úroveň vydávaní po dobu 12-ti měsíců, souvisle migruje do systému HVAC (topení/chlazení), neutralizuje rozvoj bakterií a omezuje zápach v systému! Vyrobeno z přírodních ingrediencí, snadné a víceúčelové uchycení, reference více než 90% evropských druhů filtrů! |
Zjišťování netěsností v systému AC
Klimatizace v automobilech nejsou zcela těsné systémy. Chladivo může unikat přes stěny gumových hadic nebo kolem těsnění u hnacího hřídele kompresoru. Výrobci vozidel většinou uvádí, že běžný (normální) únik chladícího média ze systému klimatizace je 10% za rok, tzn. při celkové náplni 500 až 800g je to 50-80g za rok. Proto celý systém je konstruovaný s určitou rezervou. Může se však stát, že za dva až čtyři roky provozu dojde k výpadku zařízení z důvodu nedostatku náplně.
Vzhledem k tomu, že i chladivo R134a má také negativní vliv na životní prostředí, přestože nepoškozuje ozón jako R12, bude tato hranice "tolerovaného" úniku v brzké době snížena.
Hledání netěsností by se nemělo provádět jen tehdy, když vznikne podezření na únik. Zásadně se doporučuje i tehdy, když došlo k otevření nebo opravě systému klimatizace.
V současnosti se nejvíce používají 4 metody zjišťování netěsností:
- podtlaková zkouška při vakuování systému, většinou přímo plničkou klimatizací. Je to rychlá metoda, ale málo spolehlivá, protože komponenty jsou při provozu naopak zatíženy tlakem. Lze tak zjistit jen větší úniky.
- aplikace detekční kapaliny do okruhu AC a kontrola jednotlivých komponentů pomocí UV lampy a specielních brýlí. Barvivo, které je nutné aplikovat do okruhu AC, kde se molekulárně naváže na kompresorový olej a dostává se na povrch vadného komponentu díky provoznímu tlaku. Větší únik je viditelný pouhým okem, v případě menších netěsností je nutné okruh AC nasvítit UV lampou a prohlédnout pomocí specielních brýlí. Tak vzniká silný efekt záření, na jehož základě se dají netěsná místa snadno lokalizovat. Nepatrné netěsnosti lze zjistit až při intenzivním používání klimatizace za 7-14 dní. Tuto metodu doporučuje i Valeo a v současné době ji uznávají všichni výrobci kompresorů.
- kontrola elektronickým detektorem, který dle typu umí detekovat úniky již od 10g chladiva za rok. Pracuje na principu čerpání záporných iontů pro chladiva R12, R22 a R134a. Tyto chladiva jsou těžší než vzduch, proto je nutné detekční sondu přikládat pod detekované komponenty. To může být vzhledem k přístupnosti v motorovém prostoru někdy problematické.
- tlakování inertním plynem, většinou dusíkem. Nízkotlakým plnícím ventilem se celý okruh AC napustí inertním plynem při postupném dosažení tlaku maximálně 15 bar. Jedná se asi o nejspolehlivější metodu, která simuluje provozní podmínky. Vyžaduje na počátku investici do sady s redukčním ventilem, ale další provozní náklady jsou minimální.
Varianty klimatizačních okruhů
V osobních automobilech se v současnosti používají 2 různé druhy klimatizačního oběhu:- S expanzním ventilem a vysoušecím filtrem
- S pevným škrtícím ventilem (tryskou) s akumulátorem
